Nur Adawiyah


Lokasi: Stesen bus Pekeliling
Masa: 5petang
Tarikh: Sekitar awal tahun 2012

Perjalanan ke Kuala Lumpur tak dirancang.Tak guna logik akal,ikut kata hati memberontak.Padan muka.Tiga jam sendiri di Stesen Bus Pekeliling.Tak tahu arah tuju.Diam duduk termenung atas bangku.Mata terkelip-kelip memandang manusia lalu lalang.Semua tak terkejar dengan perihal masing-masing.

Kuasa Allah maha hebat,dalam kepadatan manusia, pandangan mata tertangkap pada satu susuk tubuh yang amat dikenali satu ketika dulu.Senyum terukir, berbalas.Peluk erat.Pertemuan tak diduga.Seolah-olah Allah kirimkan dia untuk aku.Tepat pada masanya.Sahabat lama 5 tahun lepas.Raut wajahnya tenang, berhijab dan berjubah.Sempurna.Segan dengan diri sendiri,terlalu jauh beza kami.

Pulang bersama ke Plaza Rah.Mulut beliau becok bercerita itu ini.Pada tafsiran aku,perjalanan hidup beliau sungguh terang dan mudah.Rasa cemburu.Malamnya, kami berborak panjang sehingga terlena.Dia marahkan aku sebab lama diam menyepi.Bila dah habis sekolah,masing2 dengan hal masing2.Emm, Biasalah tu.

*Kuala Lumpur indah pada waktu malam kalau dilihat dari beranda plaza rah :)

Lokasi: Rumah anak yatim di Klang
Masa:9pagi-6petang

Bangun awal sebab ikut kawan yang jumpa secara kebetulan semalam join program lawatan ke rumah anak yatim di Klang.Kalau duduk kat rumah pun tiada faedah jugak katanya.Ikutkan saja...

Ini lagi satu kebetulan yang hebat selepas yang di atas:

Semasa program bersama anak yatim berjalan, aku hanya duduk di tepi-tepi.Sekadar senyum senyum.Jadi tukang ambil gambar je.Kepala ni dah sendat,otak dah keriat dengan masalah-masalah yang datang serentak.Payah pulak rasanya nak bersosial.Sedang duduk menggelamun di atas kerusi, terasa hujung baju ditarik-tarik. Seoarang kanak-kanak perempuan bermata redup bulat,tersenyum manis memandang aku.

"Saya nur Adawiyah", katanya mesra
 
Dan di situlah detik perkenalan kami.

Saya: Adawiyah umur berapa?
Adawiyah: 5 tahun, kakak?
Saya: kakak 23, adawiyah comel la. (sambil cubit2 pipi dia)
Adawiyah: terima kasih.(senyum malu-malu).
Saya: Adawiyah tak join diorang main?
Adawiyah:Tak, sebab adawiyah tak boleh lari sana sini sangat,nanti sakit.
Saya: adawiyah sakit apa?
Adawiyah:Jantung berlubang.(sambil tersenyum)
Saya: *Diam,rasa pilu mengenangkan tubuh sekecil ni menanggung sakit.
Adawiyah: Kakak ada ibu dengan ayah tak?
Saya: Takde.Allah dah ambil mereka semula.Allah lagi sayangkan mereka.
Adawiyah: Samala. Allah pun sayangkan ibu ngan ayah adawiyah jugak.Adawiyah teringin nak tengok ibu ngan ayah adawiyah.(nadanya sayu,mata memandang lantai)
Saya: Adawiyah tak pernah jumpa mereka?
Adawiyah:Tak pernah.
Saya: *terkedu. Peluk bahu adawiyah.Mata terasa panas
Adawiyah: Kenapa kakak menangis?
Saya: Sebab kakak gembira dapat kenal adawiyah.
Adawiyah: Adawiyah pun suka kakak.Kakak baik.Kakak, betul ke kat syurga nanti kita boleh jumpa ibu ngan ayah kita?
Saya: InsyaAllah. *Aku sendiri tak pasti,sebab diri sendiri pun belum cukup ilmu agama.hmm
Adawiyah: nak peluk kakak boleh?
Saya: *terus peluk adawiyah

Separuh masa aku di sana, di habiskan dengan Nur Adawiyah.Bidadari kecil yang kuat dan tabah.
Bila tiba waktu untuk pulang:

adawiyah: kakak akan datang sini lagi tak jumpa adawiyah?
Saya: pasti (sambil cium pipi adawiyah)
adawiyah: kakak jadi kakak adawiyah ye?
Saya: mestilah.Jangan lupa kakak tau.

Lambaian kami berbalas.Selamat tinggal Nur Adawiyah, kita pasti jumpa lagi. 

Dalam van perjalanan pulang,aku hanya diam.Teringatkan Adawiyah.Bandingkan dengan diri sendiri.
Aku harus buka mata dan sedar,di luar sana ada ramai orang lagi perit sejarah hidupnya dari aku,alahai, malu sungguh! tak reti-reti syukur lagi? Terima kasih Adawiyah.

Lari dan sembunyi bukanlah penyelesai kepada semua masalah.Secelaka mana pun hari esok, kena hadap.

*17 May, akan ke Klang, jumpa Adawiyah.Seronok bukan main dia tadi bila dapat bercakap melalui telefon. Katanya dah pandai baca Iqra' dua. :)
Selamat tinggal pekan, Hai Klang.Tak sabar nak jumpa si kecil manis Nur Adawiyah






3 comments:

  1. This story is so sweet..even i have a long thought..deeply..i made my life miserably with mistakes till i forgot my parents..i think i have to go back to basic..i hope i can make them happy with my.......decision..not all we hope will go according to our desire..it's juz your faith n believe will save u..hope u both will be happy n may Allah bless u both ^_^

    ReplyDelete